۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

بگذاريد دخترم زنده بماند/گفتگو با پدر زينب جلاليان

هرانا
سه شنبه 08 تير 1389 ساعت 06:03 |
خبرگزاري هرانا - زينب جلاليان، فعال کردي که به اعدام محکوم شده است روز گذشته در تماس با خانواده از آنان خواست از طريق دکتر شريف، وکيل دادگستري، پرونده اش را پي گيري کنند.او همچنان در بند 209 زندان اوين است و از هفته پيش با فرد ديگري هم سلول شده است. پدر زينب در مصاحبه با "روز" از آخرين وضعيت دخترش گفته است:" 20 روز پيش زينب را ديديم؛ حالش خوب بود و مي خواست پرونده اش را پي گيري کنيم، قبل از شما هم زنگ زد و جوياي پرونده اش بود".

اسماعيل جلاليان، برادر زينب نيز به "روز" مي گويد: "روز يکشنبه از طريق يکي از اقوام شنيديم که سايت ها نوشته اند مي خواغهند زينب را اعدام کنند، پدرم از زينب پرسيد ولي او خبري نداشت و گفت پرونده اش را پي گيري کنيم؛ اکنون دکتر شريف پي گير پرونده زينب است."
اما دکتر محمد شريف، وکيل دادگستري به "روز" مي گويد که طي يک ماه گذشته با تمام پي گيريها و تلاش هايش موفق به ديدار زينب و امضاي وکالت نامه توسط او نشده اما همچنان پي گير پرونده زينب است و تلاش ميکند وکالت نامه را به دست وي برساند.

زينب جلاليان، از سال 86 در زندان به سر مي برد او به اتهام خروج غير قانوني از کشور به يک سال حبس تعزيري و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است. خانم جلاليان اکنون در بند 209 زندان اوين در حالي در بازداشت به سر مي برد که ديوان عالي کشور، حکم اعدام او را تاييد و طي روزهاي گذشته برخي سايت هاي اينترنتي، اخباري در مورد اعدام قريب الوقوع او را منتشر کرده اند. اين سايت ها دو روز پيش از اعدام زينب در "ساعات آينده" خبر داده بودند، اما زينب ديروز در تماسي با پدرش گفته حالش خوب است و تنها خواسته اش پي گيري پرونده اش توسط دکتر شريف است.

در عين حال با توجه به سابقه جمهوري اسلامي در اعدام فعالين سياسي، بدون اطلاع خانواده و وکلاي آنها، نگراني ها درباره وضعيت زينب همچنان وجود دارد.

مصاحبه با پدر و برادر زينب جلاليان و همچنين دکتر محمد شريف، وکيل تعييني خانواده اودر پي مي آيد.
محمد شريف: پرونده را پيدا نمي کنيم

دکتر شريف که از سوي خانواده زينب جلاليان به عنوان وکيل او انتخاب شده به "روز" مي گويد: يک ماه است تلاش ميکنم بتوانم پرونده زينب را پيدا کنم و وکالت نامه را روي پرونده بگذارم اما موفق نمي شوم.

وي مي افزايد: پدر زينب از ماکو به تهران آمد و از من خواست وکالت دخترش را برعهده بگيرم. به او گفتم پي گيري ميکنم و تمام تلاشم را به عمل مي آورم. بعد شروع به پي گيري کرديم. رفتيم و گفتيم که ميخواهيم پرونده را ببريم ديوان عالي کشور و روي اعاده دادرسي کار کنيم اما گفتند او سر موضع است. گفتيم خب بگذاريد او را ببينيم و با او حرف بزنيم و در همين مورد هم صحبت کنيم اما فعلا اجازه نداده اند؛تاکنون هم نه موفق شده ام وکالت نامه را به امضاي زينب برسانم و نه او را ديده ام.

دکتر شريف در توضيح نحوه پي گيري هاي خود مي گويد: روز يکشنبه، مشخصات حکم بدوي زينب در کرمانشاه و شعبه دادگاهي که او را محاکمه کرده و ساير موارد را به دست آورديم؛ چون حکم در شهرستان صادر شده و براي اجرا به تهران آمده است. اين پرونده هايي که از شهرستان به تهران مي آيد، ابتدا به دايره نيابت در تهران مي رود. رفتيم اما آنجا هم نبود و گفتند پرونده اينجا نيامده است. رفتيم و نامه اي در دفتر دادستان به ثبت رسانديم اما هنوز خبري از اينکه پرونده کجاست، نيست.

اين وکيل دادگستري سپس درباره برخي شايعات منتشر شده مبني بر اجراي قريب الوقوع حکم اعدام زينب مي گويد: اگر چنين امري صحت داشته باشد، خانواده زينب که به طور مستمر پي گير هستند در جريان قرار مي گرفتند اما آنها از اين امر ابراز بي اطلاعي مي کنند. در عين حال حکم براي اجرا به تهران آمده اما اينکه وارد مرحله اجرايي شده يا نه، فعلا خبري نداريم و اميدواريم اين شايعات، پايه و اساس درستي نداشته باشند.

دکتر شريف در پاسخ به اين سئوال که با توجه به قطعي شدن حکم در ديوان عالي کشور، چه راهي براي شکستن حکم اعدام زينب و جلوگيري از اجراي اين حکم باقي مانده مي گويد: کماکان مي شود تقاضاي اعاده دادرسي داد. البته شرايطي دارد يعني اگر سند جديد يا مستنداتي به دست بيايد که قبلا لحاظ نشده باشد، مي توان چندين بار تقاضاي اعاده دادرسي کرد. مساله توبه هم هست اما همه اينها بستگي به اين دارد که من زينب را ببينم و با او حرف بزنم و وکالت نامه را روي پرونده بگذارم.

از دکتر شريف مي پرسم گفته مي شود زينب با پ کا کا همکاري داشته؛ آيا دستگاه قضايي ايران مي تواند او را به عنوان همکاري با پ کا کا مجازات کند؟

اين وکيل دادگستري پاسخ ميدهد: زينب، تا جايي که ما ميدانيم، بعد از آمدن به ايران هم با پژاک ارتباط داشته است و آنطور که من از هم بندي ها و هم سلولي هاي زينب که آزاد شده اند متوجه شدم، او به گفته خودش با پژاک هم ارتباط داشته است. در عين حال ارتباط و همکاري با پ کا کا در ايران جرم محسوب نمي شود. من قبلا يک موکل داشتم که تبعه سوريه بود و به اتهام همکاري با پ کا کا بعد از ورود به ايران بازداشت شده بود. البته ارتباطاتي هم با پژاک داشت اما در حکمي که براي او صادر شد ارتباط با پ کا کا هم به لحاظ شده بود در حاليکه مطابق ماده 498 و 499 قانون مجازات اسلامي، که مربوط به ارتباط و عضويت در گروههاي غير قانوني است و اين احکام به استناد آنها صادر مي شود، ارتباط با پ کا کا نمي تواند شامل اين ماده ها شده و مبناي صدور حکم شود.
پدر زينب جلاليان:، زينب را نکشيد
وقتي با آقاي جلاليان تماس گرفتيم، تازه با زينب صحبت کرده بود. اين پدر نگران از سرنوشت فرزندي که در ميان مرگ و زندگي قرار دارد، دنبال دختر ديگرش هم ميگردد که ده سال پيش به همراه زينب ناپديد شده است.
آقاي جلاليان از زينب چه خبري داريد؟

امروز زنگ زد در 209 زندان اوين است و حکم اعدام دارد و هنوز معلوم نيست چي به سرش خواهد آمد. پرونده اش هم معلوم نيست کجاست.
زينب پاي تلفن حرف خاصي زد؟

گفت از طريق دکتر شريف پرونده اش را پي گيري کنيم. مي پرسيد پي گيريها به کجا رسيد.
زينب در سلول انفرادي است؟ ميدانيد در چه شرايطي است؟

يک هفته پيش که زنگ زده بود مي گفت او را به سلولي برده اند که با يک نفر ديگرست و تنها نيست. الان هم نميدانم با همان فرد يا فرد ديگر، اما ميدانم که هم سلولي دارد.
طي روزهاي گذشته برخي سايت ها از احتمال اعدام زينب خبر داده اند. آيا شما در جريان اين مساله هستيد و آيا از دادگاه يا اجراي احکام خبري به شما داده اند؟

نه دادگاه هيچ خبري به ما نداده است. زينب هم که زنگ زد از او پرسيدم، اما او هم از اين قضيه خبري نداشت.
آيا شما با دخترتان ملاقات داريد؟ مي توانيد او را ببينيد؟

بيست روز پيش با مادر زينب رفتيم تهران و در زندان اوين او را ديديم. حالش خوب بود اما خيلي ناراحت بود. شب و روز تنها بود و تنهايي خيلي اذيتش ميکرد. اما يک هفته پيش که زنگ زد گفت ديگر تنها نيست.
ممکن است بگوييد زينب کجا بود و چگونه بازداشت شد؟

ده سال پيش زينب به اتفاق خواهرش رفت. هيچ خبري از آنها نداشتم. نميدانستم کجا هستند. الان زينب دو سال و 7 ماه است که در زندان است، و ما دنبال خواهرش هم ميگرديم اما هيچ اثري از او نيست و او را پيدا نمي کنيم. ما هيچ خبري از اينها نداشتيم تا اينکه از اطلاعات کرمانشاه به ما زنگ زدند و گفتند زينب دست ما است و مي تواني بيايي و او را ببيني. رفتم ملاقات و زينب را ديدم. از او پرسيدم کجا بودي؟ گفت عراق بود. پرسيدم چرا تو را گرفتند و خواهرت کجاست؟ گفت: از خواهرم هيچ خبري ندارم. من عراق بودم و داشتم بر مي گشتم خانه که در ميني بوس مرا چون کارت شناسايي نداشتم بازداشت کردند. بعد از زينب پرسيدم وقتي تو را گرفتند چيزي هم داشتي؟ چي از تو گرفتند؟ گفت: هيچي نداشتم و کاري هم نکرده بودم. از او پرسيدم چرا تو را نگه داشته اند؟ گفت مي گويند با پ کا کا همکاري کرده اي.
شما قبلا گفته بوديد وکيلي در اروميه براي زينب گرفته ايد. اکنون دکتر شريف دنبال امضاي وکالت نامه از زينب است. وکيل سابق زينب چي شد؟

هيچ کاري نکرد. به زينب اعدام دادند. بعد وکيل زنگ زد گفت نمي توانم کاري بکنم. پرسيدم چرا؟ گفت به من اختيار نمي دهند و اجازه نمي دهند کاري بکنم و از من خواسته اند از پرونده کنار بکشم. من هم کنار مي کشم. گفتم از ما 12 ميليون پول خواسته بودي و 5 ميليون هم به شما داده ام. گفت پول را پس ميدهد. اما يک ميليون را پس نداد و گفت خرج کرده است. هيچ کاري براي زينب نکرد و يک ميليون از پول را هم نداد. در حاليکه من ميش هايم را فروختم، از فاميل قرض کردم تا اين پول را جور کردم.
اکنون چگونه ميخواهيد وضعيت دخترتان را پي گيري کنيد؟

يک ماه پيش زينب زنگ زد و گفت با دکتر شريف به عنوان وکيل صحبت کنيد. من هم رفتم تهران، همان موقع که زينب را ملاقات کرديم رفتم سراغ دکتر شريف و از او خواستم وکالت زينب را قبول کند. خيلي آدم خوبي است. در تهران که رسيدم ساعت 6 صبح بود؛ جايي نداشتم بروم آدرس خانه اش را داد و رفتم گفت پرونده را پي گيري ميکند. بعد از زينب شماره پرونده را گرفتم و به دکتر شريف دادم. از وکيلي که در اروميه بود هم شماره دادنامه را گرفتم اما گفت نميداند پرونده در کدام شعبه بوده است. دکتر شريف الان يک ماه است پي گيري ميکند. ديروز هم با او صحبت کردم اما گفت هنوز پرونده را پيدا نکرده ام و پي گير هستم. مشخص نيست پرونده در کدام شعبه است.
آقاي جلاليان يک دخترتان در زندان و در خطر اعدام است و از دختر ديگرتان هم بي خبر هستيد. آيا حرفي داريد که بخواهيد منتشر شود و به گوش مسئولان برسد؟
به خدا نگران هستيم. شب و روز نداريم. آخر زينب چکار کرده که او را اعدام کنند؟ قاتل است؟ اسلحه داشته؟ اسلحه کشيده؟ جنگ کرده؟ به خدا کاري نکرده که به او اعدام داده اند. وقتي او را گرفتند دست خالي بوده؛ توي ميني بوس او را گرفته اند. او را برده بودند عراق. پشيمان که شده بود فرار کرده بود. ميخواست برگردد به خانه و زندگي اش را بکند. الان ده سال است که اين دو دختر رفتند و جز ناراحتي و بدبختي چيزي براي ما نبوده. مادر زينب به شدت مريض است. 70 سال دارد من هم 61 سال دارم. پير شده ايم ديگر، تنها مانده ايم. هيچ کس نيست به دادمان برسد. من فقط ميخواهم زينب را نکشند، بگذارند زنده بماند. بيايد خانه پيش من و مادرش و...
برادر زينب جلاليان: خواهرم نگران ماست

اسماعيل جلاليان، برادر زينب نيز به "روز" مي گويد آزادي خواهرش، براي وجهه جمهوري اسلامي در جهان بهتر است.او همچنين خبر ميدهد که از زينب خواسته بودند اعتراف تلويزيوني بکند اما زينب براي حفظ جان خانواده اش، تن به اين مصاحبه نداده است.

آقاي جلاليان، خبري از اعدام قريب الوقوع زينب که در برخي سايت ها منتشر شده است. آيا از سوي دادگاه يا اجراي احکام به شما اطلاعي در باره احتمال اعدام زينب داده اند؟

نه هيچ خبري نداده اند؛ ما هم پي گير هستيم ولي تاکنون که خبري نيست.
دکتر شريف به من گفتند به ايشان گفته شده زينب سر موضع است. شما خبري از اين قضيه داريد؟

من دو ماه پيش با زينب ملاقات کردم اما دفعه آخر که پدر و مادرم براي ملاقات رفتند نتوانستم بروم. در همان ملاقات زينب گفت از او خواسته اند در تلويزيون صحبت کند اما او به خاطر ما ترسيده و اينکار را نکرده است.
چرا به خاطر شما ترسيده؟ دليل خاصي وجود دارد؟ آيا حرفي به شما زد؟

ميگفت اگر من در تلويزيون صحبت کنم شماها را مي کشند. ما هم گفتيم تو صحبت کن اشکالي ندارد بگذار ما را بکشند.
آيا توضيح داد که در صورت مصاحبه تلويزيوني زينب، چه کسي شما را مي کشد؟

نه، ما فقط ده دقيقه او را ديديم و هيچ توضيحي نداد. اما نگران ما بود. 20 روز پيش هم که پدر و مادرم براي ملاقات رفته بودند، هيچ حرفي نزده بود.
اکنون که حکم زينب در ديوان عالي کشور قطعي شده است و دکتر شريف هم موفق به گذاشتن وکالت نامه در پرونده نشده، شما چه اقدامي ميخواهيد انجام دهيد؟

ما شماره پرونده و تاريخ صدور حکم و همه موارد را به دکتر شريف داده ايم. پي گيري ميکند و جز اين کاري از دستمان بر نمي آيد. اعدام هم بکنند چکاري مي توانيم انجام دهيم. خبر نمي دهند که. شايد يک روز بشنويم اعدام شد. اما روي حرف من با مسئولان است. زينب را در بند 209 نگه داشته اند. حداقل او را ببريد به بند عمومي. زينب نه اسلحه به دست گرفته و نه عليه ايران و نظام کاري کرده و نه ادم کشته است. ما نمي دانيم او را کجا برده بودند، حتي از خواهر ديگرمان هم خبري نداريم که کجاست، حالش چطور است؟ زنده است؟ اما ميدانيم که زينب نمي توانست برگردد و در اولين فرصت برگشته، او پشيمان بود. اما عليه دولت ايران هم کاري نکرده با حزب پ کا کا بوده است. من از مسئولان ميخواهم زينب را عفو و آزاد کنند. ما آدم هاي فقير و بيچاره اي هستيم. بگذاريد اين دختر به زندگي برگردد. اعدامش کنيد چي دستتان مي آيد؟ خارجي ها باز عليه دولت ايران، تبليغات ميکنند اما اگر او را عفو و آزاد کنيد باور کنيد خيلي از کساني که رفته اند، وقتي بفهمند زينب آزاد شده، به آغوش خانواده هايشان باز ميگردند.
http://www.hra-news6.info/2/1389-01-27-05-25-54/2413-1.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر