۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

نهاد ”زنان سازمان ملل متحد“ تاسيس شد


سازمان ملل در نظر دارد حمايتهاى خود از حقوق زنان را افزايش دهد. مجمع عمومى سازمان مللمتحد عصر جمعه (۲ ژوئيه به وقت محلى) در نيويورک نهادى را تاسيس کرد به نام ”وحدت سازمان مللمتحد براى برابرى حقوق و استقلال زنان“ .
بان کىمون، دبيرکل سازمان ملل متحد، تاسيس اين نهاد را گامى مثبت در جهت تحقق برابرى حقوق زنان در کشورهاى جهان دانست. تاسيس اين نهاد ماه‌ها موضوع بحثهاى مجمع عمومى کشورهاى عضو سازمان مللمتحد بود. در اين مورد بهخصوص موضوع تامين مالى اين نهاد يکى از مهم‌ترين بحثهاى مطرح شده در اين مجمع بود.

نهاد ”زنان سازمان ملل متحد“

قرار بر آن است که ”وحدت سازمان مللمتحد براى برابرى حقوق و استقلال زنان“ که به آن ”زنان سازمان ملل متحد“ نيز مى‌گويند چهار سازمان عضو که در امور زنان تحقيق مى‌کنند را در برگيرد و رئيس آن نيز يکى از معاونان دبيرکل سازمان مللمتحد باشد. بودجه اين نهاد نيز نيم ميليارد دلار خواهد بود.
به اين ترتيب يک نهاد مستقل سازمان ملل متحد، امور برابرى حقوق زنان در کشورهاى عضو را رهبرى خواهد کرد. همه ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل به تاسيس اين نهاد جهانى راى مثبت دادند که قرار است از آغاز سال ۲۰۱۱ فعاليتهاى خود را شروع کند.

دبيرکل خوشحال است
بان کىمون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با خشنودى از تاسيس اين نهاد آن را مرحله‌اى مهم در تاريخ اين سازمان جهانى دانست. او اميدوار است که اين نهاد در تحقق برابرى حقوقى زنان و مردان در سراسر جهان کوشا باشد و از فشارهاى موجود بر زنان در بسيارى از کشورهاى جهان بکاهد. دبيرکل سازمان مللمتحد در ادامه گفت که با تاسيس نهاد ”زنان سازمان ملل متحد“ کشورهاى عضو برابرى حقوق زنان با مردان را مى‌پذيرند و در چنين شرايطى ناديده گرفتن حقوق زنان در سراسر جهان با دشواريهاى فراوانى همراه خواهد بود.

آشا رز مىگيرو، معاون بان کىمون، دبيرکل سازمان مللمتحد نيز با اظهار خوشحالى خود از تاسيس اين نهاد جهانى گفت که او اميدوار است اين نهاد سبب شود که زنان و دختران جهان زبان مشترکى بيابند و مشکلات مشترکشان را از ميان بردارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر