۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

از اعدام زينب جلاليان جلوگيرى كنيد


برادر زينب جلاليان گفته است که يک ماه است از زينب هيچ خبرى نداريم.
به گزارش رهانا، برادر زينب جلاليان گفت: «آخرين بار يک ماه پيش، زينب با ما تماس گرفت و گفت که در تهران و زندان اوين است، بعد از آن هيچ ارتباطى با ما نداشت و ما هم نتوانستيم هيچ خبرى از وى به دست بياوريم».

رهانا: زينب جلاليان، زندانى محکوم به اعدامى است که روز يکشنبه خبرهاى تاييد نشده‌اى مبنى بر انتقال او براى اجراى حکم اعدام در سايتهاى خبرى منتشر شد. تا ظهر دوشنبه از اجراى اين حکم يا از نزديک بودن اجراى حکم خبرى به دست نيامده است.
زينب جلاليان ۲۸ساله متولد ماکو فعال سياسى کرد ايرانى است که در سال ۱۳۸۸ به اتهام همکارى با گروه پژاک به اعدام محکوم شد.
وى در سال ۱۳۸۶ در کرمانشاه دستگير شد و از آن به بعد در زندان سنندج بهسر مى‌برد. حکم اعدام او در آذرماه ۸۸ به اتهام محاربه از طريق عضويت در گروه پژاک صادر شده و در ديوان عالى کشور تأييد شد.
در ماه‌هاى گذشته وى بدون دليل مشخصى به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده و على‌رغم داشتن حکم در اين بند امنيتى نگهدارى مى‌شود.

به گفته فعالان کرد، دادگاه رسيدگى به اتهامات زينب جلاليان بدون حضور وکيل مدافع برگزار شده و تنها چند دقيقه به طول انجاميده‌است.

نزديکان وى مى‌گويند که جلاليان اين اتهامات را نمى‌پذيرد و در سالهاى گذشته تنها با گروه پ.ک .ک آن هم بهطور غيرمسلحانه همکارى داشته‌است.
بعد از انتشار خبر اجراى حکم اعدام قريب‌الوقوع زينب جلاليان که با توجه به اجراى گسترده احکام اعدام در طى ماه‌هاى گذشته به نوعى زنگ خطر تلقى مى‌شود، تلاش زيادى بايد براى عدم اجراى اين حکم صورت بگيرد. پيدا کردن خانواده‌ى وى آسان نبود، اما به هر طريق وکمک دوستان ممکن شد.

خانواده‌ زينب جلاليان از خبر اجراى حکم زنيب جلاليان خبرى ندارند، برادر کوچک زينب جلاليان در گفت‌و‌گو با رهانا مى‌گويد: «بعد از پيگيريهايى که ما انجام داديم، به ما جواب دادند که پرونده‌ى زينب گم شده است و از آن خبرى نداريم».
وى درباره آخرين تماس زينب با منزل به رهانا گفت: «آخرين بار يک ماه پيش، زينب با ما تماس گرفت و گفت که در تهران و زندان اوين است، بعد از آن هيچ ارتباطى با ما نداشت و ما هم نتوانستيم هيچ خبرى از وى به دست بياوريم».

برادر زينب جلاليان مى‌گويد کارى از دست‌مان بر نمى‌آيد و ادامه مىدهد: «چند وقت پيش با شماره‌يى که داشتيم تماس گرفتيم و گفتند پرونده زينب هم‌چنان پيدا نشده و هيچ خبر جديدى از آن نيست».
گم شدن پرونده زينب جلاليان، از ديگر مسائل مشابهى است که در مورد زندانيان محکوم به اعدام اتفاق مى‌افتد، پاشا جلاليان، برادر ديگر زينب نيز گفت: «من هيچ خبرى از پرونده‌ خواهرم ندارم، حتى وکيل‌ها هم نمى‌توانند پى‌گير کار او باشند».
او افزود: «تا کنون دو وکيل براى او گرفته‌ايم که بعد از مراجعه‌ آنها به دادگاه، پرونده در اختيار آنها قرار نگرفت و آنها هم به ما گفتند که کارى از دست‌شان بر نمى‌آيد».
پاشا جلاليان به انتقاد از وکلا و فعالين حقوقبشر مى‌گويد: «شما چرا کارى انجام نمى‌دهيد؟ خيلى از شما تا بهحال تماس گرفته و گفته‌ايد کمک مى‌کنيم، اما کارى نکرده‌ايد. وکلا کارى نمى‌توانند بکنند. شما چراکارى نمى‌کنيد؟ اگر اين‌طور پيش برود حکم زينب اجرا مى‌شود، و کارى از دست هيچ کس ساخته نيست. حکم‌اش تاييد شده و اجرا مى‌شود».

روز گذشته نيز خليل بهراميان، وکيلى که قصد به دست گرفتن پرونده‌ زينب جلاليان را داشت، به رهانا گفته بود: «من نتوانستم هيچ دسترسى به پرونده‌ى اين زندانى کرد داشته باشم و در حال حاضر تنها کارى که از دست ما برمى‌آيد، تما با دبيرکل سازمان ملل است تا از او بخواهيم بهصورت مستقيم عمل کند».
با اين همه هم‌چنان مشخص نيست زنيب جلاليان اکنون در چه وضعيتى است و پرونده او در چه مرحله‌اى قرار دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر